Thursday, April 5, 2007

Module 6: De Elektronische Portefeuille

Een portfolio maakt zowel de ontwikkeling van start- tot eindniveau als het eigen, individuele leerproces zichtbaar. Dit gebeurt o.a. door het verzamelen van producten en evaluaties, en het analyseren en reflecteren op de eigen ontwikkeling.

Hoe ziet een elektronische portfolio er uit?

De elektronische portfolio kan de vorm hebben van een door de student te bouwen en onderhouden website:
· een voorgestructureerde website wat betreft pagina- indeling en lay-out:
· inhoudelijk uit te werken door de student
Studenten wordt gevraagd om de reflecties en de opdrachten systematisch te onderbouwen door te verwijzen naar de uiteenlopende materialen in de portfolio. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van hyperlinks.


Voordelen van een digitaal of elektronisch portfolio (EP)
  • volgen van vorderingen over de modules heen, de beginsituatie moet niet achterhaald worden.Er kan gewerkt worden met eerder verworven competenties (EVC) en aangepaste leertrajecten.
  • toegankelijkheid: de studenten kunnen onderling heel veel van elkaar leren. Dit gebeurt nu via het leerplatform, maar is minder gestructureerd.
  • makkelijk hanteerbaar: voor de student, de begeleider en de medestudenten die het portfolio bekijken, becommentariëren en beoordelen.

Nadelen van een digitaal of elektronisch portfolio (EP)

De nadelen zijn eerder van technische aard (begeleiding,compatibiliteit van de software)

Begeleiden van het portfolioproces

  • Bij het werken met portfolio's verschuift de rol van lectoren/ studiebegeleiders/ mentoren steeds meer naar de rol van coach. Leraars moeten immers begeleiders zijn van leerprocessen
  • Het uiteindelijk doel zal altijd zijn: de student zelf verantwoordelijk maken, dus ook voor het vragen om ondersteuning.


No comments: